Jste
návštěvník



regionální internetový magazín
navštivte - www.predprodeje.cz

novinky z kultury na severu Čech

hokej v Ústí nad Labem

aktuální zpravodajství a předpověď počasí (službu poskytuje ČHMÚ UL)

Předpověď pro ČR zítra Předpověď pro ČR pozítří

  DEMO RECENZE (demo cenzura)

GIPSY.CZ - ‘romano hip hop’ (Indies Scope Rec. 06) - Veden za ruku naší holčičkou, pouštím si několikátou desku Radoslava Bangy… a nevím. A hele: vono se to ani jí nelíbí? No vypadá to, že ne! ‘Co na tom sejde / bílej nebo černej / pudeme do prdele / a každej bude stejnej / co na tom sejde, vole / všecko se posere / zaprodaný Čechy jsou / a ne, že ne’… S lecčíms z toho by se možná dalo i souhlasit, ale taky by se mohl někdo zeptat, proč se nad tímhle vším tolik čílí zrovna zástupce komunity, která - mírně řečeno - klidu do společenského dění zrovna dvakrát nepřidává, že? A pokračujeme takzvaně na férovku: ‘a upřímně - seru naváš kraj!’. - Tak ať se DOPRDELE odstěhuje do prdele, ne? Nebo ho někdo drží? (Řekl bych, že ty tantiémy.) V této, 6té, názvem ‘Ne, že ne’, je krásnej jen ten kontrast komorní symfonie v pozadí s kanálním projevem protagonisty. Závěrečná ‘Tečka’ je odjinud, ale vtipná mi - sorry vole - nepřipadá. Levná jo. A tak je to, řekl bych, s tímhle albem komplet. Tedy globálně. Protože ‘tak proč nám zakazujou / to všechno od A až do Zet’ je otázka opravdu jen řečnická, nejen pro svou snadnou zodpověditelnost, ale i proto, že víme, jak vážně se ty zákazy berou. A že ‘jednou každý bude chtít být cigán’ - to si dělá srandu? Ale zní při tom tak vážně, že až smrtelně. To jsem zatím pořád u textů. Ono taky to prý je na tom rapu to nejdůležitější. Aspoň na tom opravdovým, newyorským. O hudbu nejde, to přece ví každej. Hudba se často ani nekoná. Konat se tedy nemůže ani zpěv. A rozdíl mezi lehkostí anglického rapování a toporností českejch pokusů (event. ‘českejch’ s romskou dikcí) musí vnímat i bezuchej. O hudbě se dá mluvit asi u poloviny tracků tohoto alba, kde Gipsy čerpá z romského kulturního zázemí. Tady jsou i zajímavé instrumentace, vokál se nese od táborového ohně do kraje, projev je tklivý, melodie typicky jímavé. Proč se nedrží výhradně tohoto modelu? - No ‘proč’! Na tyhle krásný hudební témata by se ty textový hovna a sračky těžko roubovaly a kam by je teda udal? A taky ta módní kontroverznost by se vytratila, neboli - řečeno jeho slovy - šla by do prdele. Staromilnej recenzent by mu sice místo 2 z pomyslných 5ti hvězdiček dal možná až 4, ale to ho nemusí trápit - takhle zase bude mít dost od těch s kšiltama dozadu. Jen si tak člověk musí říct - jsme my to ale volové! My se tady furt pitvoříme, vymejšlíme termíny jako ‘nepřizpůsobiví občané’, abychom náhodou nepopudili… A tady je to všechno natvrdo - ‘gádžové’ a ‘bílí’ - jasný? A co se stane? Nařkne ho snad někdo z rasismu? H-O-V-N-O, more! (jpichlik@tiscali.cz)  Yarda Pichlík



 
Copyright © 2001 KK & UKP'98

Archiv:







MAŠURKOVSKÉ PODZEMNÉ - UNDERGROUNDOVÝ MAGAZÍN NEJEN O KONOPÍ - ČASOPIS PRO DĚTI NAD TŘICET - UMĚLECKÝ NEKULTURNÍ OBČASNÍK - ČASOPIS O PODHOUBÍ PODZEMÍ

Virtuální špetka regionálně-lokálního zeměpisu