Krátce potom, co
si ve 12ti pořídil vůbec první kytaru, měl možnost v Ottawě spatřit
vystoupení tehdy již legendárního Jimiho
Hendrixe. Koncert ho oslovil natolik, že se okamžitě rozhodl
vydat se na cestu za svým snem - stát se hvězdou. Inspirován takovými
kytaristy jako Hendrix, Jeff
Beck, Eric
Clapton a Jimmy
Page začal působit již jako teenager v nejrůznějších bandech.
Mezi prvními to byly Red Hot a Merge, které operovaly
v klubech quebeckého regionu. Byť to byly začátky tvrdé, svůj přínos
měly, spočíval ve získávání zkušeností, tříbení muzikantské rutiny,
stylu a objevování. Během vystupování s Merge si Pata povšiml
ostřílený rockový muzikant let 50tých Ronnie
Hawkins, s nímž znenadání jednoho dne stanul na jednom jevišti.
Hawkinsova hudba vycházela především ze starého rock and rollu, country
a rockabilly, a tak Pat dokonale využil příležitost k vybroušení instrumentálních
dovedností ale i hlasu jako Hawkinsův sólový kytarista. Po hektickém
a nikterak výnosném zájezdním roku však odchází za vlastním cílem. Ve
20ti - za nemalé pomoci přátel - přijíždí do Londýna a v uskutečnění
svých tužeb pevně věří. Vyzbrojen aparátem Marshall a tzv. kvákadlem
si objednává několikahodinovou frekvenci ve studiu a pořizuje demonahrávku,
díky které brzo získává smlouvu u Polydoru.
V dubnu 1976 vychází jeho debutové album Pat
Travers - Mars Cowling (b), Roy Dyke (ds)
a vydává se na turné po Anglii, aby debut podpořil. Patřičně vyštafírován
a navlečen do červenobílé kombinézy s obligátním javorovým listem (z
rodné Kanady) získává stále větší počet fanoušků. K neodmyslitelným
artefaktům jeho prvních shows patří vyhazování kartónových replik jeho
černého Fender Telecastera, vyzývání diváků, aby přišli na jeviště
a společně s ním si zahráli na ‘neviditelnou kytaru’… a také vystupuje
bos. Právě úzký kontakt s publikem a tudíž veliká oblíbenost vyústily
v r. 1976 v pozvánku k účasti na světoznámý Reading
Festival. V r. 1977 mu vychází Makin'
Magic a opět vyráží na zájezdy a návštěvnost je vskutku
vysoká. Po vydání alba Putting
It Straight se ale vrací do Severní Ameriky, neboť ve Spojeném
království se schyluje k punkrockové revoluci a situace tvrdému bluesovému
rocku, který provozuje, nikterak nenahrává. Posíleno takovými talenty
jako Tommy
Aldridge a Pat
Thrall - a pochopitelně vždy inspirací sršící Mars Cowling
- vychází Heat
In the Street a Patova reputace dále vzrůstá. Album přináší
řadu promyšlených songů, které svědčí o tom, že rozhodně není pouho
pouhý kytarový rutinér s hlavou někde v oblacích, nýbrž skutečně vynikající
komponista ale i textař. Pat
Thrall, rovněž velký kytarový hráč, pohotově celý sound dotváří
a poskytuje tak Patovi větší volnost k tomu, aby se mohl věnovat věcem
ostatním - např. klávesovým partům. Kromě toho vliv Pata
Thralla s jeho kořeny ve fusion music dodává Patovi další energii
a inspiraci ke psaní. Sám ale prohlašuje, že poslouchat Pat Travers
Band je nejlépe živě. A tak není divu, že první nahrávka, která
uskupení vychází, je právě živé album Go
For What You Know (1979). Je považováno za jedno z vůbec
nejlepších a ‘nemůže je nemít’ nejeden kytarový fanoušek a do značné
míry obec příznivců Patovy muziky rozšířilo. Někteří jej dokonce označují
jako zásadní milník v jeho kariéře. Vzhledem k tomu, že vzbudilo značný
zájem i u řady rozhlasových stanic, nemluvě o úspěšném koncertování
s nejvěhlasnějšími skupinami, stává se Pat brzo středem zájmu a ocitá
se mezi kytaristickou elitou. Album je skutečným bestsellerem a i po
tolika letech se dodnes prodává. Stále častěji je označován jako ‘kytarový
mág’, tedy přízviskem, které sám nikterak nepreferuje. Při sebevyjádření
je mu blízká spíše muzikálnost a tonalita, než rychlost a ekvilibristické
triky. Vzdor tomu, že je frekventovaně zařazován mezi ‘nejrychlejší’
kytaristy všech dob, jeho priority spočívají mnohem více v hudbě samé,
než v předvádění toho, co všechno s kytarou umí. V důsledku stále rostoucího
respektu se v lednu 1980 - v souvislosti s rozsáhlým profilem - objevuje
na titulní straně časopisu Guitar
Player. Téhož roku vychází Crash
And Burn a jeho neustále se prohlubující kompoziční schopnosti
jen dokazuje. Stavba jednotlivých songů je mnohem složitější a způsoby,
jimiž dochází k realizaci jejich poselství, mnohem rozmanitější. Za
nejsvětlejší okamžiky titulu lze prohlásit práci se zpěvy a klávesami,
která jeho muzikantství neoddiskutovatelně podtrhuje. A aby fanoušky
nezklamal, přidává naprosto ohromující kytaru - jako např. ve Snortin'
Whiskey. (Krátce po vystoupení na Reading Festivalu
v r. 1980 skupinu opouští Pat
Thrall a Tommy Aldridge.) Neusíná však na vavřínech a vrací
se do studia a v r. 1981 natáčí Radio
Active. Album, na kterém se víceméně vrací ke svým kořenům
prostřednictvím klasického formátu tvrdého tria a jeho hvězda tak ve
Spojeném království opět vychází. Po nahrávání vyráží na vysoce úspěšné
turné, kde vedle Rainbow
zaujímá pozici headlinera. V. r. 1982 vychází Black
Pearl, 1984 Hot
Shot a s tím také související videokazeta Just
Another Killer Day. Několik jeho videoklipů již odvysílala
MTV.
Znechucen problémy s managementem a právními spory s Polydorem
Pat z nahrávacího průmyslu posléze odchází, nicméně ve vystupování a
zájezdních aktivitách pokračuje a udržuje tak kontakt s tisícovkami
fanoušků, které během předchozích let získal. Sám jednou prohlásil:
‘Průmysl ať na mě klidně zapomene, publikum ale nikdy…’, což
celkem jasně vystihuje jeho přístup k posluchačské obci, díky němuž
oslovuje každého, kdo ho při živém účinkování kdy spatřil. V r. 1990
se však přece jen do studia vrací a ve spolupráci s Marsem, Jerry
Riggsem a Scottem Zymowskim vydává School
of Hard Knocks, nahrávku, kterou lze považovat za víceméně
sebereflexivní titul jeho kariéry. Album nejen že satisfikovalo skalní
fanoušky, kteří tak měli možnost oblíbence opět uslyšet ve studiovém
formátu, ale řady jeho příznivců ještě rozšířilo. Po úspěšném zájezdu
na podporu School of Hard Knocks po Spojeném království odjíždí
v r. 1990 na turné po Spojených státech a Kanadě, kde koncertuje přímo
ve svém rodišti a vzniká tak nahrávka Boom
Boom, Live at the Diamond Club a téhož roku i vychází. Zřetelně
dokazuje,
že je Pat osobností, jíž je mnohem bližší atmosféra vystupování živého,
než studiové triky. Kdysi bylo řečeno, že ‘podle živého vystoupení
lze snadno rozeznat kluky od mužů’. Toto album to jen dokazuje.
Koncert vyšel i ve videoformátu. Neboť si publikum žádá stále více,
rozhoduje BBC
- v důsledku intenzivního naléhání tisícovek fanoušků - přetočit Patova
vystoupení z l. 1977 a 1980 na Reading Festivalu a posléze vydat jako
Pat
Travers - BBC Live in Concert. Jako jedna z nejžádanějších
archiválií análů BBC vychází r. 1992 na Windsong a záhy
se také stává nepostradatelným klenotem domácích sbírek všech fanoušků.
Nová porce Traversomanie okamžitě vyvolala zájem poněkud distingovaných
manažerů z Polydoru, jenž v r. 1991 vydává The
Best of Pat Travers, je to vůbec první Patův materiál vycházející
v CD formátu. Dále pak ve Spojeném království takto vychází i Anthology
Volume One
and Two
- CD dvojalbum a brzy nato i další Traversovy klasiky: Go For What
You Know a Crash and Burn, které však jako CD vycházejí i
ve Spojených státech. V Japonsku pak vychází Heat in the Street
a Putting it Straight opět v Británii. Vzhledem k tomu, že byl
Pat po dlouhá léta bez kontraktu s jedinou ve Spojených státech sídlící
firmou, podepisuje smlouvu s Blues Bureau International
- americkým labelem Mike
Varneye. Blues
Tracks z r. 1993 přináší další nové prvky z Patovy zvukové
knihovny. Zahrnuje ty největší hity světového blues, mnohými z nich
je sám ovlivněn, ale nesou charakteristická Patova znamení a příchuť
jeho veskrze silné individuality. Následují Just
a Touch, Blues
Magnet, Halfway
To Somewhere, Lookin'
Up, Best
Of Blues + Live, Blues
Tracks 2 a Don't
Feed The Alligators (2000). Léta u Blues Bureau patří
k jeho nejsignifikantnějším údobím, spolupracuje s úctyhodnou řadou
muzikantů a jeho tvorba se více zaměřuje na klasickou bluesovou kytaru,
což příznivci hluboce oceňují. Jakýsi návrat ke zvuku a stylu, kterým
si získal právě to nejširší a nejoddanější posluchačstvo. Během zájezdů
pořádaných v souvislosti s vydáváním nejnovějších nahrávek cestuje po
celých Státech i Evropě oslovuje nejen staré skalní fanoušky, ale získává
i nové. Turné se účastní natolik proslulí kytaristé jako Jeff
Watson z Night
Ranger, Rick
Derringer či Tom
Keifer z formace Cinderella.
K těm, kteří ho podpořili v průběhu prvních let u Blues Bureau ale také
patří i Sean
‘Cannon’ Shannon či basisté Dave
La Rue a Kevin
Rian. Pat ovšem umí se stejnou energií a nasazením vystřihnout
své uzemňující riffy před dychtivým publikem jak v malých klubech, tak
i v auditoriích velkých stadiónů. Bez ohledu na počet diváků či jakýkoli
stupeň náročnosti večera předchozího předvádí výkony hodné svého jména.
Při pohledu zpět to vypadá, jakoby načerpal nových sil. Po překonání
řady problémů, které by nejednoho zlomily a donutily ke kapitulaci,
táhne svou káru dál. Což mnoha jeho obdivovatelům též imponuje. Nejen
že se mu podařilo opět se vyšplhat na vrchol, o svůj úspěch se ale v
současné době dělí i se svými nejbližšími z kruhu rodinného. Jeho žena
Monica
se podílí na četných jeho písních, a to jak ve studiu, tak i v živém
provedení. Děti Amanda a Elijah ho hluboce inspirují,
a tím i pomáhají v tom, co umí nejlépe, a to je pochopitelně muzika.
V současné době je Pat Travers Band - nyní sestavu doplňují Eric
‘Freight-train’ Frates (ds) a Rick
Navarro (b) - opět na cestách po celém světě a stejně tak se
věnuje i natáčení. Rick a Eric jsou dlouholetí přátelé,
a to se na jevišti večer co večer příznivě projevuje. Vytvářejí Patovi
solidní a hutný rockový background, jenž je pro jeho charakteristický
kytarový rukopis vynikající platformou. K nemalému potěšení fanoušků
připravil Pat v r. 2001 sadu živých,  velmi
raritních sólových partů. Toto CD také vůbec poprvé zahrnuje ukázky
z akustických setů a bylo natočeno v klubu Nils
Lofgren's Guitar
Bar v Hendersonu (Nevada). Téhož roku se Pat rovněž zúčastňuje
turné Voices
of Classic Rock prezentující širokou škálu muzikantů velkých
světových skupin let 70tých a 80tých. Figurují zde např. basista Glenn
Hughes, zpěvák Joe
Lynn Turner z Deep
Purple,
John
Cafferty, Spencer
Davis, Gary
U. S. Bonds a mnoho dalších. V programu každý z umělců prezentuje
2 až 3 ze svých nejproslulejších melodií. Pat obvykle dává k lepšímu
Boom Boom, Snorting Whiskey či Hot Shot a samozřejmě
spoustu další kytarové muziky. |