SVATOPLUK KOŠVANEC (*1936 Ústí n. L.)

V 7 letech začal hrát na housle, o 10 let později přešel na trombón. základy hry na nástroj si osvojil během půlročního studia na LŠU. Když se jeho učitel odstěhoval, pokračoval v učení samostatně. Po absolvování vojenské prezenční služby účinkoval s různými amatérskými tanečními a swingovými soubory. V r. 1959 navázal spolupráci s klavíristou a vedoucím ústeckého souboru Jazz Combo P. Štolbou. Noví spoluhráči jej seznámili s moderním jazzem a s jejich pomocí se - stále jako samouk - snažil proniknout dále a hlouběji do znalosti hudební teorie a harmonie a současně zdokonalit technické ovládání nástroje. Pravidelná hra Jazz Comba k tanci v ústeckém hotelu, ale především jazzové koncerty a zájezdy do zahraničí výrazně rozšířily jeho umělecké obzory; jeho idolem byl tehdy J. J. Johnson. R. 1962 hrál s Combem na karlovarské Jazzové přehlídce s mezinárodní účastí. R. 1965 absolvoval turné po klubech v Dánsku a Norsku a zúčastnil se amatérského jazzového festivalu v Dűsseldorfu, kde byl vyhlášen nejlepším sólistou. Stejnou poctu získal při ČAJF 1967 v Přerově. Stále jako amatérský hudebník, s Jazz Combem Ústí navštívil 5krát mezinárodní jazzový festival v Curychu, a především díky jeho přispění získal soubor při svém premiérovém vystoupení 1966 Velkou cenu města Curychu. Následovala další vystoupení na festivalech ve Vídni, Viersenu (SRN), Helsinkách a časté hostování se zájezdovým pořadem Violy Komu patří jazz v německé verzi (v bývalé NDR, Berlíně a na Wiener Festwochen). Jazz Combo Ústí s Košvancem hrálo také na IJFP i na dalších domácích soutěžních a přehlídkových festivalech. Poslední zahraniční zájezd s tímto kolektivem absolvoval r. 1971 do španělského San Sebastianu. V té době už občas hostoval s předními profesionálními soubory, na př. s Jazz Cellulou, jejímž byl v l. 1970 - 81 stálým členem. R. 1972 se definitivně stal profesionálním hudebníkem a nastoupil do pražského orchestru činohry Národního divadla, vedeného L. Simonem. Současně pohostinsky spoluúčinkoval s dalšími jazzovými kolektivy. R. 1974 přešel do TOČR a JOČR (Taneční a Jazzový orchestr československého rozhlasu), kde působí až do dosud (dnešní název je 'Orchestr Radio Praha'). Na gramofonových deskách je zastoupen jednotlivými zahraničními nahrávkami Jazz Comba Ústí na živých záznamech z festivalů ve Vídni a Curychu, sporadicky na LP Československý jazz (Supraphon), významně pak na LP Jazz Celluly, JOČR a studiového orchestru P. Vitocha či Pulec oktetu, v němž rozhodující roli hraje 8 vynikajících pozounistů. Ač samouk, Košvanec se díky svému talentu i neumdlévající pílí stal předním reprezentantem československého jazzu a od konce 60. let představuje evropskou pozounovou špičku. V červnu 1987 byl členem Mezinárodního orchestru míru (Orchestra della Pace) Gerryho Mulligana na festivalu v San Remu. V současné době, kromě svých koncertních aktivit, též vyučuje trombon na Jazzové konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. I když je to k nevíře, CD 'Košvanec and Friends' je vlastně první sólovka. CD vydaly společně firmy Metier Sound & Vision Ltd. z Velké Británie a Cube Cz, s. r. o. Tito dva vydavatelé se ještě podílejí na dalším CD Košvanec Quartet - Just Sqeeze Me. V r. 1997 vydal Český rozhlas CD s kvintetem Petra Kořínka - Porta Coeli, kde hraje ještě s dalšími dechaři Jaromírem Hniličkou na trubku a Danielem Guggenheimem na saxofon. Za zmínku stojí též spolupráce s Euroradio Big Bandem za řízení Jože Privšeka na 38. Jazzovém festivalu ve Slovinské Ljubljaně v r. 1997. (inf.: kosvanec.hyperlink.cz)