ROSANNA & ZÉLIA
(Brazílie)
Zpěvačky a autorky Rosanna Tavares (zpěv, kytara, percussion) a Zélia Fonseca (kytara, bass, zpěv) se mohou těšit z dědictví, které již jen díky původu (Minas Gerais - Brazílie) společně sdílejí s takovými uměleckými osobnostmi jako např. jsou Aleijadinho, Joao Guimaraes Rosa, Milton Nascimento, Toninho Horta, Nivaldo Ornelas a Joao Bosco, ti všichni mají co do činění s dnes již světově proslulým Minas Gerais. Tento rozsáhlý brazilský stát má svou hluboce specifickou historii, z níž také vychází zdejší velice zajímavé kulturní dění. Zélia, která vyrostla v muzikantské rodině náruživých vyznavatelů minaských tradic, pochází z města Itaúna. Komponovat i veřejně vystupovat začala již v 9ti letech a doposud se věnuje převážně kytaře.
Zpěvačka Rosanna pochází z Nanuque, čemuž vděčí za svůj lehce bahijský akcent a již v osmi letech vystupovala v pravidelných nedělních pořadech ‘Programa de Calouro’. Když se její rodina přestěhovala do Itaúny, potkala Rosanna ve škole Zéliu a to byl také počátek jejich nádherného celoživotního, nejen hudebního přátelství. Obě pak odešly do Belo Horizonte, hlavního města státu Minas Gerais, kde studovaly odontologii, žurnalismus a po tři roky na ‘Fundaçao de Educaçao Artistica’ také hudbu. Zde se rovněž několikrát objevily na obrazovce TV Minas a také uskutečnily řadu nahrávek ve spolupráci s tamní pěveckou hvězdou Titane. Potom, co před několika lety dorazily do Evropy, nejprve oslovily portugalskou hudební scénu a pořídily několik nahrávek se spřáteleným brazilským hudebníkem Viníciusem Cantuáriou. Odchodu do jejich následujího působiště - Finska - předcházelo ještě několik dalších televizních vystoupení a příležitostných natáčení. Po nějakém čase pak dorazily i do Německa, kde počaly spolupracovat s bubeníkem Antoinem Fillonem z francouzského Bordeaux, jenž dříve figuroval v sestavě bandu Nene & Zabelé. Ten je poprvé spatřil v jednom z frankfurtských klubů, kde ještě účinkovaly pouze jako duo. Antoine se pohyboval v muzikantských kruzích celého světa, což nakonec vedlo k tomu, že se setkal s basistou Francem Petroccou z italské Kalábrie, německým klávesistou a vibrafonistou Christophem Aupperlem z Böblingenu a dvěma brazilskými spolupatrioty, jimiž jsou perkusista Dalmá Lima z bahijského hlavního města Salvadoru a saxofonista Cléber Alves ze Sete Lagoas. Cléber studoval Nivaldem Ornelasem a byl dokonce i někdejším spoluhráčem obou protagonistek z období jejich studií v Belo Horizonte, společné zkušenosti prožité v Minas Gerais je tudíž do jisté míry spojovaly. Ve skutečnosti to byl právě Cléber, kdo skupinu dal dohromady. Dva roky vystupování po nejrůznějších evropských klubech vyústilo ve vnímavé porozumění a vzájemnou souhru, díky níž se formace velmi pevně stmelila. Hlavně této pospolitosti vděčí soubor za schopnost uskutečňovat živé nahrávky prakticky během jediné frekvence. Ve Frankfurtu nad Mohanem natočily roku 1993 napřed živé album ‘Contra O Mau Humor’ a před čtyřmi lety pak i svůj studiový debut - CD ‘Passagem’, tamtéž se dostaly také ke spolupráci s hudebníky jiných kořenů např. argentinským bandoneanistou Dinem Saluzzim, což oběma muzikantkám kompozičně dotvořilo zcela nové horizonty. Nejnovější kompakt Rosanny Taverasové a Zélie Fonsecové, jejichž duo už účinkovalo na mnoha zájezdech po Německu (mj. i při festivalech Ludwigburger Jazztage či Afro-brasilianische Nächte v Tübingenu), mnoha dalších zemích Evropy i v Kanadě, vyšel pod názvem ‘Coisário’. Jeho nahrávání se vedle Rosanny a Zélie zúčastnili nejen oba stálí členové jejich skupiny - tj. perkusionistka Angela Frontera, která ovšem hraje na běžnou bicí soupravu, a kontrabasista Franco Petrocca, ale i hosté, známí už z disku ‘Passagem’.